25 Únor 2016

Jeden obrázek řekne více než tisíc slov aneb vizualizace v IK

Vizualizace je téma, o kterém se hodně mluví, ale málokdo ví, jak na to. Uspořádali jsme proto další z řady minikonferencích, která se zaměřila právě na vizualizaci. Ukázali jsme si, jak lze k tématu přistoupit, a také, jak je zvykem, jsme si nově nabyté znalosti vyzkoušeli.

„Správně zpracovaná data umožňují až 5 krát rychlejší rozhodování. Ve většině firem se data vloží do velké tabulky, ale mnoho lidí se v tom nevyzná. Musíme jít proto dál. Potřebujeme z těch dat získat potřebné informace a to už umí málokdo,“ upozorňuje v úvodu Tomáš Poucha, ředitel IIK, na důležitost vizualizace. Zajímavé inspirace pro práci s daty mohou poskytnout TED X konference. „Když hodnotíme data, můžeme říkat, že je to hodně nebo málo, ale nikdo si z toho nic nevezme. Je proto třeba říkat, co která hodnota pro nás konkrétně znamená,“ dodává Poucha. Většina lidí používá k vizualizaci, tvorbě grafů nebo výstupů z tabulek především Excel. Existuje ale řada jiných a lepších nástrojů. (Tipy na některé aplikace a nástroje naleznete zde)

V další části minikonference mluvil Jiří Bréda z Mise HERo o gamifikaci, myšlenkových mapách, skečnoutingu a trendech ve vizualizacích. „Hra je v nás hluboce zakořeněna. Nehrají si jen děti, ale i dospělí se bez hraní her neobejdou. V tom spočívá sílá gamifikace,“ říká Bréda. Gamifikace označujepoužívání herních prvků v neherním prostředí – tedy například v pracovním procesu. Gamifikace pomáhá lépe se soustředit a neodkládat činnosti. Když totiž hraji hru, více se soustředím a stávám se také více zainteresovaným a angažovaným. „Když zavedli gamifikaci v Deloitte do rozvojových programů, zkrátili tím dobu potřebnou na jejich provedení o 50%,“ dodává Bréda. Všichni gamifikaci dobře známe a často se s ní setkáváme. Je to například sběr turistických známek nebo různé běhací aplikace – zde se však jedná o příklady externí gamifikace.

Myšlenková mapa je uznávaná jako nejprůlomovější manažerský nástroj 21. století. Díky ní bylo také toto století vyhlášeno stol
etím mozku. Je to skvělý nástroj pro vizualizaci prakticky čehokoli – třeba i firemních hodnot. Problémem je, že stále jen píšeme a nekreslíme. Když do toho ale dáme i to „srdíčko“, začneme si kreslit různé piktogramy, smajlíky, šipky a zapojíme mozek jako celek, umožní nám to chápat věci v souvislostech a přemýšlet lépe.  Typů myšlenkových map existuje přitom nepřeberné množství – pavučina, celek-část, sled kroků… Jedním z typů myšlenkových map jsou takéskečnouty, které slouží k zaznamenávání myšlenek, nápadů nebo poznámek. Jde o kombinaci psaní, kreslení a různých symbolů.

Tímto tématem jsme uzavřeli teoretickou část a pustili se do té praktické. V ní jsme se rozdělili na jednotlivé týmy, které měli za úkol vymyslet a prostřednictvím myšlenkových mapvizualizovat firemní hodnoty jedné krachující továrny. Podle zadání se měla potýkat se špatnou firemní kulturou, má problémy se zaměstnanci, jejich neangažovaností a obrovskou mírou fluktuace.