03 Březen 2016

Manažer jako nositel komunikace

Liniový manažerům občas stačí dát správné podklady a komunikace se rozproudí. Určitě je dobré, aby důležité informace byly dostupné v systémech – vyhneme se tak politikaření a záměrnému zadržování informací některými kolegy. I když mají liniový manažeři dostatek informací, někdy s nimi prostě nepracují, nepoužívají je a nekomunikují! Co s tím?

Průzkum společnosti Hays ukázal, že 34 % liniových manažerů jsou lidé, kteří se cítí být bez mandátu. Dokonce 76 % z nich si myslí, že jsou informace v jejich firmě cíleně zadržovány!

Co linioví manažeři chtějí – a jak se může zlepšit jejich komunikace?

Tereza Křetínská prezentovala svou diplomovou práci, ve které se pomocí strukturovaných rozhovorů zaměřila na to, co je v komunikaci manažerů vlastně důležité.

Komunikace manažerů má samozřejmě finanční dopad, protože přispívá k růstu angažovanosti. V akademické sféře jde o relativně mladou disciplínu, které se věnuje pozornost posledních 5 let. A jaké jsou hmatatelné důkazy pro to, že to má smysl? Výzkumy průkopnice Rity Linjuan Men ukazují, že pokud je leadership vhodně moderován interními komunikátory, má silný dopad na vztah zaměstnance ke společnosti.

Co ovlivňuje kvalitu leadership komunikace?

Pro kvalitu komunikace manažerů je zásadní transparentnost, relevance, ale také umění naslouchat. Liniový manažer musí umět dobře vysvětlit, jak přispívá práce konkrétního zaměstnance k naplnění cílů celé firmy. Manažer by se neměl bát zeptat top managementu, když si něčím není jistý. Osobní komunikace je nejlepší. Při práci ve virtuálních týmech je nutné maximálně využívat dostupné technologie.

Parádní konference pro manažery: Siemensu k ní stačí aplikace a moderátorský um

Jan Kopecký přišel s ukázkou konference pro manažery, které se zúčastnilo na 200 manažerů. A bylo to interaktivní. Pomocí aplikace, která umožňuje pokládat otázky či hlasovat v reálném čase se podařilo udržovat pozornost účastníků. Aplikace sli.do je pro oživení eventů prostě skvělá.

Generální ředitel na začátku měl svou hodinku na prezentaci cílů a strategie. Všechno ostatní se pak ale soustředilo na zapojení manažerů. Proběhla obdoba Hyde parku (diskuzní panel), Show Jana Krause (talk show) i Ted talks (bloky na určité téma s externími odborníky). V Hyde parku sami diváci vybírali otázky, na které od vybraných top manažerů chtěli slyšet odpověď. A někdy to byly otázky ožehavé – například dotaz, proč na vedoucích pozicích ubývá Čechů a přibývá Němců nebo proč byl vyhozen ten a ten šéf.

Jan Kopecký byl v průběhu konference hodně vidět, protože celé dění moderoval. Jak sám řekl, zlepšilo to vztah mezi ním a manažery, kteří ho nyní berou více jako partnera. Díky úspěšnému odmoderování celého eventu mu tak značně stoupl kredit. Ještě že nenajal externího moderátora, jak původně chtěl. Tato akce zabodovala v soutěži interně-komunikačních projektů v ČR i v rámci celé Evropy.

Manažer, to není jenom funkce, ale také člověk

Koučka, psycholožka a psychoterapeutka Jana Kastnerová popsala, jak často mluví s manažery o tom, co je trápí v interní komunikaci a proč nekomunikují. Nestačí prý na ně poslat kouče. Důležité je v rozhovoru proniknout do samotného jádra osobnosti. Leckdy se podaří najít skutečné potřeby a také problémy, se kterými pak lze pracovat. Je třeba jít do jádra osobnosti, protože tam se pak děje ta změna. Emoce jsou důležité a je třeba se ptát, jak se člověk cítí – a také zjistit proč se tak cítí. Obrovské osobní problémy doma se zkrátka nedají zcela nechat mimo pracoviště. Platí tak, že je těžké nejen „nenosit si práci domů“, ale občas také „nenosit si domov do práce“.

Nestranný, externí psycholog, kterému se manažer může svěřit a diskrétně se s ním o své situaci pobavit, je podle Jany dobrou příležitostí, jak může firma pečovat o své manažery – a tím zajistit, že jejich výkonnost nebude upadat. Díky této službě dokonce firma Balance centrum, ve které Jana působí, zachránila jednomu manažerovi v tíživé situaci život.

 Otázky, na které účastníci chtěli znát odpověď

 Bohdana Kašparová, lektorka komunikačních dovedností, která je v současnosti jednou z hlavních postav Institutu interní komunikace, doporučila účastníkům vždy podřízeného 3x pochválit předtím, než jej pokáráme. Jinak je totiž pro zaměstnance těžké vzít pokárání jako konstruktivní kritiku. Nic se nemá přehánět, ale na chválení by si většina manažerů měla vyhradit více času než dosud. 85% času manažera má být věnováno komunikaci – z toho 5% dávání zpětné vazby a pochválení.

 Dobře funguje pravidelně pořádat setkání mezi jednotlivými úrovněmi pracovníků. Může to být dobré i u specialistů – například v ČEZu, kde díky podobnému setkání terénní pracovníci zjistili, co znamená záhadná poznámka „zpp“, kterou operátoři psali do protokolů. Odpověď je prozaická, zkratka znamená „za plotem pes“.

Jan Kubíček

Člen JR IIK