11 Září 2016

Jak se dělá IK ve společnosti Kofola

„S nadšením usilujeme o to, co je v životě opravdu důležité: milovat, žít zdravě a stále hledat nové cesty.“

Jak se pracuje s „lovebrandem“ v interní komunikaci? Na další snídani IIK jsme se podívali do Kofoly ČeskoSlovensko.  Jaké kanály používají, co jim nejvíce funguje a jaké to je měnit zkostnatělou továrnu ve Slovinsku na „crazy“ firmu? Pozvání přijala Jaroslava Musilová a Nikola Doležalová, které mají na starosti interní a externí komunikaci, akce pro zaměstnance a CSR.

V Kofole používají šest hlavních komunikačních kanálů: WC rámečky, interní časopis, nástěnky, intranet, LCD obrazovky a měsíční hodnocení. Nejlépe fungují  WC rámečky – rámečky na toaletách s jednoduchým sdělením. Na toaletu alespoň jednou za den zkrátka musí všichni.

Jak na WC rámečky, aby skutečně fungovaly?

  • Frekvence obměny – musí být maximálně jednou za 14 dní (ideálně týden)
  • Neobměňuje-li se to, nefunguje to
  • Fungují jako výzva k aktivitě
  • Jednoduché informace, jednoduchá grafika
  • Pouze odlehčené informace – alespoň na toaletě chtějí mít lidé klid

Dalším kanálem jsou nástěnky. Důležitá je aktuálnost, jinak to nikdo nečte. V Kofole je používají především na rozšiřování informací z WC rámečků a na informace, které se na toaletu nehodí. Největší význam mají ve výrobních provozech, kde si jen těžko může někdo od práce odskočit na intranet a je to tak často jeden z mála zdrojů informací.

Na intranetu mezi nejčtenější články patří: hodnocení měsíce, nováčci ve firmě a personální změny. Lidé prostě chtějí vědět o lidech ve firmě. Část intranetu je věnována sekci „Povedlo se“, kde se zaměstnanci mohou navzájem za něco pochválit, například za povedenou reklamní kampaň.

Na LCD obrazovky si v Kofole nechali vyvinout speciální systém, díky kterému je možné je všechny spravovat z jednoho místa. Jsou ve všech jídelnách, recepcích a běží na nich playlist, který se dá individuálně přizpůsobit konkrétnímu účelu.

Smysl pro humor ukázali na měsíčním hodnocení, kde je vždy úvodní slovo majitele, obchodní výsledky, ocenění zaměstnanců měsíce a také nejčtenější článek na intranetu. Celé toto hodnocení psali jeden čas v různých nářečích a probíhala také soutěž, kdo uhodne, o jaké nářečí se jedná. Hlavní přínos tohoto dokumentu spočívá v motivaci zaměstnanců do dalšího měsíce.

Dalším tištěným médiem je interní časopis KofoMagazín, který se snaží dělat nebyznysově. „Je ze života firmy, ale není o firmě. Je o lidech,“ říká Jarka Musilová. A protože jsou Kofola ČeskoSlovensko, polovina je v češtině a polovina ve slovenštině.

Doporučení pro interní časopis:

  • Odlehčená témata ze života firmy (perličky a zajímavosti)
  • Představení členů managementu jako „lidí“
  • Pozor na uhlazenost (nepsat „jednou rukou“)
  • Informace ze zákulisí
  • Objektivní posouzení skutečnosti (pozor na přílišnou chválu)
  • Připravujeme my, ale máme na to agenturu, která nám dělá „síto“

Z dalších aktivit pro zaměstnance je dobré zmínit pravidelná setkání zaměstnanců s top managementem nebo CSR aktivity (darování krve, sběr oblečení…).

Jak na změnu?

Velkou výzvou se pro interní komunikaci ukázalo nastavení IK v nově koupené továrně ve Slovinsku. Ukázalo se, že Slovinsko je v mnoha věcech hodně pozadu a veškeré novinky (setkání managementu se zaměstnanci…) brali tamější zaměstnanci jako degradaci firmy.

Jaká doporučení z toho plynou?

  • Nutná důkladná analýza současného stavu („vím, kdo jsem a kam mířím“)
  • Mapování, co je a co není možné („z banky kofolu neuděláš“)
  • Všechno implementovat, aby to na první dobrou zaujalo („nezaujmeš, doplatíš“)
  • Pokud něco nefunguje – nebát se to změnit! („není čas ztrácet čas“)
  • Velmi postupné zavádění novinek („čas není nepřítel“)
  • Zapojení ostatních! („sám to nedám“)