21 Září 2016

Jak digitalizovat firmu aneb Co to vlastně je, jak to udělat, co to může přinést a jak se na digitalizaci dá vydělat?

V rámci miniseriálu demytizace buzzwordů jsme se na minikonferenci podívali na pojem, jehož definice je nejasná. Nediskutovali jsme, zda digitalizaci ano, nebo ne, ale podívali jsme se, kde opravdu pomáhá, jak k ní přistoupit a co požadovat.

Pokud správně aplikujeme a uchopíme, máme před sebou ohromný potenciál, jak rozvíjet a posouvat business i příjmy…“

Co to vlastně je digitalizace?

„Pro většinu firem je digitalizace jen prostý přesun dokumentů z papíru do digitálu. To ale není ta pravá digitalizace,“ říká v úvodu ředitel MKTI Tomáš Poucha. Pravý význam digitalizace spočívá v něčem jiném. V průmyslu to již běžně funguje a říká se tomu Průmysl 4.0, neboli 4. průmyslová revoluce.

Co to pro průmysl znamená? Vznikly a vznikají chytré továrny, kde roboti přebírají jednoduché činnosti, které do té doby vykonávali lidé. To pochopitelně ovlivňuje i pracovní trh. Lidé s nízkou kvalifikací sice mohou přijít o práci, ale na jedno nekvalifikované místo vzniká nově 2,5 nových s vyšší kvalifikací. Hlavní přínosem je ale zvýšení efektivity firmy. „S digitalizací roste produktivita o 1/3. Není to tedy rozhodně o šetření papíru, ale o efektivitě. V tom spočívá význam digitalizace,“ říká Poucha.

Digitalizace by měla být spojena s omni experience – musí být všude, se vším propojená a na všech zařízeních. Musí být postavena na datech, škálovatelná a agilní.

Co digitalizace způsobí:

  • změna pracovního trhu – ohrožena zaměstnanost osob s nízkou kvalifikací.
  • nová pracovní místa vyžadující vyšší kvalifikaci zaměstnanců (2,5 nového na staré).
  • úspory času, peněz a zvýšení flexibility firem (produktivita o 1/3).
  • zvýšení kvality života (vyšší produktivita práce, méně monotónní a fyz. náročné profesí.
  • snadnější automatizace, integrace systémů a vyšší efektivita + udržitelný rozvoj.

 Rizika:

  • hackerské útoky
  • zneužití dat.

Co praxe?

V další části minikonference nám přinesli ukázat Michal Sidó z T-mobilu a Jan Egem z Wundermanu reálné ukázky, kde digitalizace pomáhá.

Vybrané ukázky:

Řešení pro door2door prodejce.

Dříve byly obchodní zástupci v O2 řízení pomocí Excelů. Kam mají konkrétně jít? Kde ještě nikdo od nich nebyl? Na vše byl jen Excel. V systému byl obrovský zmatek a to způsobovalo neefektivitu a stížnosti ze strany klientů. Co s tím? Řešením se ukázal chytrý systém, který nejenom zpřehlednil, kam má konkrétní obchodník jít, ale dokázal ukázat i potenciál dané lokality. Tento systém umožnil také automatizované počítání mzdy včetně variabilní složky, která se do té doby velmi složitě počítala. Aplikace tak nezjednodušila jen obchodní řízení, ale i HR. Zvýšení efektivity? Obrovské!

Dříve složitý a zdlouhavý proces? S digitalizací žádný problém!

Ve společnosti Ford byla jakákoli změna v ceníku velmi složitá a zdlouhavá. Musel se na tom podílet grafik a celý proces trval v průměru tři dny a byl poměrně nákladný. Řešení problému se ukázalo velmi jednoduché. Vytvořil se standardizovaný Excel, do kterého se jednoduše vložila daná změna, a specializovaný program to sám přetvořil v ceník. Co dříve trvalo pár dní, nyní šlo za 30 sekund a investice se brzy vrátila.

Po přestávce následovala workshopová část, kde byli účastníci rozděleny na dvě skupiny – B2B a B2C. Každá skupina zpracovávala návrh řešení konkrétního problému, kde využili právě digitalizaci.

Leave a Reply