05 Říjen 2016

CreativeDock – garáž plná start-upů

Jak se dělá marketing v jedné z nejúspěšnějších společností, která staví a rozjíždí start-upy u nás? Na poslední snídani jsme se podívali na stáj, ze které vyjely značky, jako je Zonky, Sečteno.cz a celá řada jiných. Pozvání přijal zakladatel Martin Pejša.

CreativeDock je firma, která pro velké společnosti outsorcuje inovace. Je to v podstatě taková továrna na start-upy. Velkou výhodou, která urychluje vývoj projektů a zvyšuje tak jejich konkurenceschopnost je, že mohou využívat know-how nebo distribuční síť již zavedených firem.

„Nejlepší zadání? Vytvořte něco, co nás za pět let zlikviduje!“

Jak se dělá nový projekt?

  1. Začíná to u nápadu
  2. Tvorba prototypu – projekt zatím vůbec neexistuje, ale už jsou třeba spuštěné stránky, kam mohou potenciální zákazníci jít a hledat si informace– s minimálními náklady tak testují reakce lidí na to, zda bude o službu zájem
  3. Spuštění funkčního prototypu – pro tuto fázi jsou charakteristické investice do „předku“ – tak aby služba skvěle fungovala pro zákazníka a vše vypadalo dobře. Do drahé automatizace procesů zatím neinvestují. Vše se stejně stále velmi mění a nemá to tedy smysl.
  4. Investice do „zadku“ – pokud vše dobře funguje a nápad se osvědčil, začínají investovat do automatizace a dalších procesů.

Nové projekty si v CreativeDocku drží průměrně 2-3 roky. Po dotažení do určité velikosti jej pak předávají klientovi. Zpravidla se jedná o moment, kdy už je celý projekt ziskový nebo když se očekává, že brzy bude. Je ale nesmysl projekt připnout ke struktuře zákazníka. Musí to zůstat samostatně, jinak i ten nejlepší projekt se potopí.

Jak je možné, že v jedné firmě může vznikat tolik projektů?

Tomu je přizpůsobena organizační struktura a uspořádání pracovišť. Jednotlivé projekty mají svoje týmy, které řeší jen ten konkrétní projekt. V čele sedí CEO daného projektu. Všichni sedí u jednoho stolu. CEO, účetní, IT… zkrátka celý tým je na jednom místě bez ohledu na zaměření. Díky tomu jsou neustále v obraze a to se pozitivně odráží na efektivitě a angažovanosti. Jen pokud někoho na 100% nevyužijí, půjčují si ho od jiného týmu. Dále mají podpůrné týmy (Big data, content marketing, back office).

V rámci snídaně jsme se také podrobně podívali na dva projekty: na Patálie.cz a Zonky.

Patálie.cz

Patálie je projekt na pomezí lifestylu, který staví na content marketingu a který se jako jeden z mála korporátních webů snaží o vyšší žurnalistiku. Jde v podstatě o vzdělávání o pojišťování, které občas lidé nepovažují za důležité. Nedělají to však jako pojišťovna. Obsahu o pojištění je tam v podstatě jen 20% a celý projekt je stavěn tak, aby to bylo férové a přinášelo to hodnotu. Úspěch webu je založen na kvalitním obsahu. Pokud vytvořím zajímavý obsah, lidé to samy sdílejí.

Zonky

Jak vznikl nápad na službu P2P půjček Zonky?  Jednoduše! Našli celosvětové trendy ve sdílené ekonomice, identifikovali nejlepší praktiky a ty pak přizpůsobili na český trh. Přestože o půjčkách lidé obecně příliš otevřeně nemluví, postavili celý koncept na příbězích a to funguje. Za každým člověkem je nějaký příběh, proč a na co si chce půjčit a podle toho se lidé rozhodují, zda mu půjčí. Navíc riziko je takřka nulové. Za celou historii se stalo jen jednou, že někdo přestal platit závazky. V Zonky totiž identifikovali tři základní příčiny finančních problémů: rozvod, úraz nebo výpověď z práce. V případě, že někoho něco takového potká, Zonky se s ním spojí a okamžitě reaguje, než začnou problémy. Přišli jste o práci? Komunita Vám sežene novou!

Leave a Reply