06 Říjen 2016

Úspěšná interní komunikace v Sazce

SAZKA má za sebou náročnou cestu. Ta začala po éře šéfa Hušáka, kdy společnost získal Karel Komárek a Petr Kellner. Nakonec se většinovým vlastníkem stala KKCG. Na počátku měla SAZKA zhruba 700 zaměstnanců, po náročném období jejich počet klesl na 220 a dnes už jich je zase více – kolem 300. Interní a externí komunikaci se zde věnují celkem 4 lidi. Vašek a Filip nám 6. října prozradili, jak jim to v interní komunikaci v SAZCE jde. A vypadá to, že stále líp a líp.

Počáteční stav? Žádná výhra

Naši hosté starou budovu SAZKY i atmosféru ve společnosti přirovnali k Česká poště roku 1965. Staré dřevěné dveře, napjaté ticho… tak to vypadalo, když bylo interní komunikaci sděleno zadání od nového generálního ředitele a majitele. Generální ředitel mluvil o nových lidech, nových produktech a nové reputaci. Také zaznělo, že chce zdvojnásobit tržby – načež se k novému generálnímu řediteli Karel Komárek naklonil, něco mu pošeptal do ucha… a ředitel se opravil: Tržby totiž bylo třeba ztrojnásobit.

Otevírání dveří a nové myšlení

Dříve byla interní komunikace, jako většina společnosti, řízena spíše na bázi rozkazů a jejich plnění. To se mělo změnit – od lidí se začaly očekávat vlastní nápady. Prvním krokem bylo nechat otevřené dveře mezi jednotlivými kancelářemi, které byly do té doby zarputile zavírány.

Roku 2013 tedy začal restart komunikace i mindsetů kolegů. A někdy v roce 2015 se to zlomilo. Lidé skutečně začali lépe komunikovat.

SAZKA si musela získat důvěru zákazníků i obchodních partnerů. SAZKA má po celé ČR 7 500 terminálů a ještě víc jich má na pokladnách. S obchodní sítí nyní společnost aktivně pracuje – mimo jiné pro ni vydávají magazín.

Vizuály? Jsou o plachtách!

Základním heslem v SAZCE bylo „Všichni na palubu!“ (dnes se tak jmenuje každoroční setkání všech zaměstnanců). Nový generální ředitel si totiž libuje v námořní tématice. A toto téma se koneckonců dobře hodilo pro propojování staré posádky s novou, protože nových lidí bylo dost.

PR v novém: SAZKA SVĚT

SAZKA vytváří vlastní médium – externí i interní. Jedním z nosných projektů je portál SAZKA SVĚT. Ten je opravdu velice úspěšný. Občas je dáván za vzor i při schůzkách top manažerů holdingu. Jde o externí médium, které je nedílnou součástí komunikace s médii, zákazníky i zaměstnanci. Zajímavé je, že zde nefunguje redakce; obsah je vytvářen spolu s lidmi a zákazníky. Je to interaktivní a lidé se zde dovědí mnoho zajímavostí – například i zajímavé postřehy od odborníků ze SAZKY.

Interka není pozadu

Obdobné interní médium je intranet KOMPAS. Většinu obsahu si zaměstnanec může nastavit tak, jak chce. Důraz je kladen na zajímavý a užitečný obsah. Na intranetu si lidé musejí rezervovat zasedačky, mohou zde ověřit volná místa na parkovišti… Každý zde má svůj profil s krátkým rozhovorem, se svými kontakty, fotkami. Intranet využívá prvky sociálních sítí a samozřejmě nabízí i týmové stránky (nejpopulárnější je stránka marketingu s vtipy).

Videa i zajímavé statistiky se obvykle daří připravovat in-house, takže přiměřený rozpočet vyhrazený pro interní komunikaci nijak netrpí.

Budoucnost je v digitálu: Výzvy pro interní komunikaci

Pro rok 2017 se chystá adresná komunikace s fanoušky společnosti a velké rozjetí digitálních produktů. Sázení tak bude zcela online. Vznikne nový pilíř byznysu SAZKY, který je určen mladé generaci, která k terminálům moc nechodí. To klade velké požadavky na interní komunikaci směrem k zaměstnancům, i obsluze terminálů.

A co všechno je v interce SAZKY k vidění?

– Interní videa se zkušenostmi lidí, kteří v SAZCE udělali kariéru

– Akce pro zaměstnance – strategická roadshow, formát Hyde Parku, kde se lidé nebojí zeptat (popřípadě pokládají dotazy anonymně přes internet)

– Interní kampaně zaměřené na to, aby se zaměstnanci stali skutečnými ambasadory (startovací balíčky pro školáky, akce spojené s olympiádou pro školy)

– SAZKA TV: obrazovky, na kterých se promítají informační videa

– Retro den (pionýři vítali zaměstnance karafiáty, zazpívali jim, interní rozhlas hrál budovatelské písně a historické smyčky a znělky. K obědu bylo lečo, rajská s kolínkami a kuřecí plátek s broskví)

– Program zdraví pro zaměstnance: v kuchyňce jsou rozmístěny bedničky s ovocem i s popisem, na co je které ovoce dobré (největší zájem byl o afrodiziaka a protistresové plody)

– Masáže od nevidomých masérů, což je oblíbený benefit odečitatelný z daní. Nevýhodou je, že v rozlehlé a členité budově nevidomí maséři občas zabloudí

Jan Kubíček, člen JR 

Leave a Reply