06 Duben 2017

Jak na generace X,Y,Z?

Dotýká se Vašich lidí generační výměna? Sledujete změny v postojích, preferencích, motivaci a přístupu jak k práci, tak k přijímání informací? Společně jsme probrali přístup a přijímání informací generacemi X, Y, Z. Co s Mileniány? Jak na ně, jak je přesvědčit a angažovat? Na dubnovém setkání jsme přichystali příspěvky firem, které otevírají nové pozice. Jak se jim osvědčuje „manažer štěstí“, interní ombudsman nebo mediátor v souvislosti s tím, co se na trhu mění, co požadují zaměstnanci i nové pozice a postupy.

Z pohledu čísel nám mileniány představila Lenka Sezamová z agentury IPSOS:

Rozdělení generací

  • Baby boomers (1946-1964) – pracovitost, produktivita, ale těžko si zvykají na nové věci.
  • Generace X (1964 – 1980) – lepší manažerské dovednosti, lépe zvládají zátěž, ale nejsou tolik efektivní.
  • Generace Y – neboli mileniáni (1980 -1995) – jsou nadšení do práce a podnikaví, ale hůře se motivují a jsou koncentrovaní především sami na sebe.
  • Generace Z (1995-…) – zatím nevíme, jací to budou zaměstnanci, většina z nich ještě nepracuje.

Mileniáni v číslech

  • 2,5 miliard lidí na celém světě
  • 50% podíl na pracovní síle
  • 72% je svobodných
  • 38% z nich jsou zaměstnanci bez podřízených
  • 32% studenti
  • 11% na mateřské dovolené nebo v domácnosti
  • 59% z nich denně sleduje televizi
  • 89% jako první věc ráno kontroluje mobilní telefon

 „Jsme velmi pokorní k tomuto tématu, sami zkoušíme a přemýšlíme jak na to,“ uvedla svůj příspěvek Veronika Horáková z Airbank , která nám představila, jak konkrétně oni k této problematice přistupují. V Airbank proměnili pracovní prostředí. Zaměstnanci mohou pracovat, kdy chtějí, a není tak žádná fixní pracovní doba. Zatím je to jen na zkoušku a sledují, jak se to celé osvědčí. Někteří manažeři to ocenili. Ti, kteří mají styl řídit lidi mocensky, naopak ne. Zaměstnanci mohou chodit do práce oblečeni, jak chtějí, nemají stálá pracovní místa a do práce si mohou vodit psy nebo klidně i děti. Zatím se ukazuje, že firmu to velmi rozhýbalo, ale určitě to není pro každého. Hodně komunikace probíhá přes Skype, ale mají pravidla, kdy se lidé musí osobně setkat. Změny se dotkly i náboru, kdy opouštějí AC, zkracují inzeráty na minimum a do budoucna je chtějí úplně přestat používat. „Nikdo z generace Z nebo mileniánů nechce číst dlouhé texty a psát životopisy,“ dodává Veronika.

Unikátní program Smarter University nám představila Thu Trang Do, hapinness manager v IBM. Smarter University je líheň talentů v IBM, která funguje jako náborový program. „My jsme stáž postavili na tom, že si ji postaví na míru sami studenti,“ říká Thu. AC v IBM sice ještě mají, ale poněkud netradiční. Jde spíše o zábavné odpoledne, kde se stážista vybírá kolektivně. Důležité je především, jak člověk zapadne do týmu.  Pro mileniány je důležitý mentor, někdo o koho se mohou opřít. V IBM funguje program, který spojuje 26 firem a zaměstnanci si tak mohou najít mentora i napříč firmami.

Ester Danielová z Creative Dock s sebou přivedla ukázat dva mileniány, aby nám konkrétně samy za sebe řekli, co dělají a jak. Mileniáni jedí jiné věci a chtějí cestovat. Jsou rádi, že jsou součástí týmu a že v Creative Dock panuje uvolněná atmosféra. Po firmě jim pobíhají psy, potkávají se tam různí lidé a to je hodně baví. „Nechte nás pracovat s Vámi. My to zvládneme, a když to nezvládneme, tak se toho hodně naučíme a to nás baví,“ říkají.

Na závěr se strhla živá diskuze u dobrého jídla a pití. Děkujeme všem našim výtečným hostům!