24 Květen 2017

Jak na digitální marketing, konzultanty, technologie nebo agentury

Na dalším setkání MKTI jsme se podívali na oblasti, ve kterých se utrácí nejvíce peněz. Zaměřili jsme se na případové studie, kdy to (ne)fungovalo, kdy to (ne)dávalo smysl a jak se to (ne)mělo dělat, abychom získali nejvíce za nejméně. Kde se dělají časté chyby, jak zadávat a podobně. Pozvání přijal Luboš Plotěný, ředitel Dobrého webu, známý marketér David Seibert a Gabriela Teissing z Rebel and Glory.

Technologická řešení

„Technologická řešení stojí obrovské peníze, a přesto to často nedopadá,“ říká Tomáš Poucha, ředitel Marketingového institutu. Ale proč? Firmy často neznají odpovědi na základní otázky. Proč to technologické řešení vlastně chtějí? Pro koho je a čemu to pomůže?

V případě korporací je častým problémem, že změnové procesy se často vymýšlejí nahoře v centrále a implementují se na pobočkách. Jenže každý pobočka je jiná, každý stát je jiný a potřebuje jiné věci, nemusí tam být to technologické řešení potřeba, a proto to nedopadá.

Proč se to někde povedlo?

  • Měli vlastní silnou vizi, jak to má fungovat
  • Udělali si to samy – nenechali to na jiné firmě
  • Hodně nás řezali – nebo řezali jsme svého dodavatele
  • Nepovedlo se to všechno – nikdy se všechno nepovede
  • Chtěli toho více

Konzultanti

David Seibert přišel nasdílet svojí zkušenost z firmy Jansen Display, kde je centrála v Čechách, ale mají po Evropě zahraniční pobočky. Akcionáři rozhodli, že je potřeba implementovat e-commerce. V Čechách to bylo jednoduché. Najali konzultanta, s kterým to vytvořili. V zahraničí narazili ale na problém. Nebylo kapacitně možné na ten projekt přímo dohlížet, konzultanti to nedělali dobře a jen inkasovali peníze.

Co ale pomohlo? „Speciálně v oblasti digitálního marketingu je to o tom mít kapacitu zadání dekomponovat na požadované konkrétní aktivity a kontrolovat to v reálném čase. Až pak to funguje,“ radí David.

Digitální marketing

Marketéři tráví spoustu času nad laděním textů a grafiky bannerů, ale zákazník je vidí jen chvilku. Více času tráví na webových stránkách, které často neladí s inzerátem a chybí tam jasné call to action.  „Hodně dlouho se ladí marketingové sdělení, ale zapomíná se na to, kam zákazníka přivedu,“ upozorňuje Luboš Plotěný, ředitel Dobrého webu. Luboš poté ukázal čtyři případové studie, kde drobná změna na cílové stránce vedla k několikanásobku přinesených leadů (viz. prezentace v knihovně MKTI).

Klíčová je také segmentace. Marketingovým rozpočtem je třeba cílit především na zákazníky s největším potenciálem koupit. Například oční klinika Gemini podle fotky na Linkedinu identifikovala osoby s brýlemi a podle pozice potenciál koupě. Pojišťovna Generali cílí s cestovním pojištěním geograficky na hraniční přechody a letiště a O2 TV zase podle fotbalových zápasů oblíbeného týmu konkrétního člověka.

Agentury

„Před digitální revolucí spolu agentura a klient v úzkém kontaktu pracovali a měli k sobě hrozně blízko,“ uvádí svůj příspěvek Gabriela Teissing z Rebel and Glory. Vše se poté začalo zesložiťovat. Žádná agentura nemůže obsáhnout všechny oblasti, které s sebou přinesla moderní doba a tak každá firma spolupracuje s několika agenturami. Co s tím?

  • Neberte si do týmu koordinátory agentur, ale specialisty, kteří ty jednodušší věci udělají inhouse
  • Soustřeďte se na pár agentur, které Vám přinesou přidanou hodnotu