Black Friday – oblíbená akce, nebo záminka ke zbavení se neatraktivního zboží?

Čeští obchodníci často využívají výprodeje na Černý pátek, jen aby se zbavili neatraktivního zboží. Svou cenovou politikou, kdy spouštějí stále častěji stále více slevových akcí, si dlouhodobě kazí ceny i marže. Pokud obchodníci nezmění přístup ke své cenové a slevové politice, brzy se jim to vymstí.

Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit natlačit na trh zbylá pouzdra na staré modely telefonů nebo udat jiný neatraktivní zbytek ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se u nás v akcích objevují. Český trh je citlivý na slevy všeho druhu, je jich ale tolik, že si tím obchodníci utahují smyčku kolem krku. Prodejci u nás si kazí ceny a marže dlouhodobě, nepřináší zákazníkům nic, co by mohlo opodstatnit vyšší cenu. V řadě oblastí se prakticky neumí odlišit ničím jiným, než cenou a přitom o ni zákazníkům vůbec nemusí jít.

Black Friday a podobné akce obchodníkům zvyšují tržby, ale snižují zisk. Je to sice o vyšších tržbách a objemu, je to však o nižším zisku, a ten je v podnikání stěžejní a umožňuje rozvoj. Sleva není jediné řešení a navíc to potom vede k tomu, že zákazníci ji očekávají, což může směřovat k ještě nižším maržím, nebo ještě větší polarizaci – lidé budou nakupovat jen ve výprodejových dobách.

Podle nedávné studie IBM si 80 procent marketérů myslí, že dávají skvělý servis, to samé si ale myslí jen necelá desetina jejich klientů. To je ohromný rozpor. Společnosti vlastně ignorují to, co si zákazníci přejí – rychlost, více informací, určovat si dodávku zboží, vidět zkušenosti jiných, nechtějí stát ve frontách a řadu dalších, celkem logických věcí, ale firmy to vesele ignorují.

Tomáš Poucha, ředitel Marketingového institutu a Institutu interní komunikace

Celý článek si můžete přečíst i v Lidových novinách

 

Související články:

Customer experience – proč je důležitá a co vlastně zákazníci očekávají.

Jak měřit zákaznickou zkušenost u koťátka, děťátka a sexu.

Preference zákazníka v číslech.

Vliv slev při neplánovaných nákupech.

Na Vánoce bude pod stromečkem hodně pláče.